Goodbye Asia, Hello Oceanië!

5 november 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ik denk zomaar dat dit een lang verslag zal worden, aangezien ik weer zoveel heb meegemaakt. Dus ik zou zeggen, pak een kopje thee en ga er eens lekker voor zitten ;-)

Nu alweer 4 weken geleden heb ik afscheid moeten nemen van het mooie Azië om weer naar de Westerse wereld te gaan voor een volgend avontuur, namelijk Australië!

Maar voordat ik naar Australië ging heb ik nog mogen genieten van het mooie Indonesië!

Java

Op Java ben ik aangekomen op Jakarta, dit was een drukke vieze stad waar ik maar 2 dagen ben verbleven. In het hostel heb ik een leuke groep reisgenoten leren kennen met wie ik per trein naar Jogyakarta ben afgereisd. Een treinreis van 8 uur door hele mooie rijstvelden. Jogjakarta was een iets rustiger stad en ligt vlakbij de beroemde tempel Borobudur. Hier hebben we natuurlijk een bezoek aangebracht. Die ochtend moesten we vroeg uit de veren, aangezien we heel graag de zonsopkomst wilden bekijken. Dat vroege opstaan was het zeker waard, want wat was het mooi om de zo'n op te zien stijgen boven de Borobudur!

Bali

Na Jogjakarta ben ik op Bali gevlogen. Ik had al veel rijstvelden gezien tijdens mijn reis in Vietnam, Cambodja en Thailand, maar deze rijstvelden stellen niks voor vergeleken met de rijstvelden op Bali! Vooral in het plaatsje Ubud heb je hele mooie, waaronder ook rijstvelden die op de lijst van UNESCO staan. Mijn eerste nacht heb ik besteed in een prachtige homestay gelegen ten midden van de rijstvelden waar ik een mooie wandeling overdag heb kunnen maken. In Ubud heb ik ook een kookcursus gevolgd waar ik een vrouw heb leren kennen uit Sydney. Toen ik vertelde over mijn plannen om ook die kant op te gaan, kreeg ik gelijk haar kaartje in mij handen gedrukt en moest ik beloven om contact met haar op te nemen wanneer ik in Sydney ben.

Duiken

Wat totaal niet op mijn planning stond voor deze was reis was om te gaan duiken. Iets wat ik dacht dat ik te spannend zou vinden vanwege de diepte, maar ik ben een paar meiden tegen gekomen die dezelfde spanning hadden en toch zijn gaan duiken. Ze waren zo enthousiast erover en hebben me overgehaald om het toch maar eens te proberen. Ik ben blij dat ik die stap heb genomen, want wat is dat gaaf!!! Ik ben gelijk doorgegaan voor mijn brevet en ik kan mijzelf nu een Open Water Duiker noemen. Wat betekent dat ik tot 18m mag duiken. Als je nog nooit gesnorkeld of gedoken hebt is het lastig om de onderwaterwereld te omschrijven, maar geloof me: het is zo mooi en zo ontspannen. Vooral het koraal in alle kleuren van de regenboog zijn prachtig om te zien en natuurlijk de vele kleurrijke vissen die er leven.

Boottocht van mijn leven

Ik had een keer verteld over mijn busrit van mijn leven in Vietnam, deze stelt weinig voor ten opzichte van de boottocht die ik in Indonesië gemaakt heb. Eigenlijk was het meer een boot tour van 4 dagen vanaf het eiland Lombok naar het eiland Flores via de Komodo eilanden. Toen we bij de haven aankwamen van Lombok lag er een prachtige catamaran en een wat versleten kajuit aangemeerd. Je raadt het misschien al, wij gingen helaas niet op de catamaran. In de kajuit waren er helaas geen cabines, maar een groot overdekte dek waar 20 matjes in lagen. Hier konden we overnachten. Er was 1 wc die we met 26 man moesten delen, incl de bemanning. Er was geen stromend water. Naast de wc stond een emmer met water een pan wat je kon gebruiken om door te trekken. Voor de rest geen douche of kraan waar je je kon wassen of tanden kon poetsen. De eerste ochtend hebben we een wandeling gemaakt naar een waterval voor een "natuurlijke" douche, de rest van de dagen kon je je "wassen" in de zee. Gelukkig maakte de snorkel tours onderweg en de mooie eilandjes die we bezocht hebben veel goed! Zo hebben we een eiland bezoekt met zand wat roze kleurde vanwege het rode koraal wat aanspoelde en we hebben het eiland Komodo bezocht waar de beroemde Komodo Dragon leeft. Dit beest lijkt op een hagedis, maar dan 3 meter lang en 1meter hoog. Heel bijzonder om dit een keer in het echt gezien te hebben.

Flores

Na ons 4daagse avontuurlijke bootreis zijn we veilig en wel op onze eindbestemming aangekomen, namelijk het eilandje Flores! Op het eiland zelf is niet zoveel bijzonders te doen, wel staat het bekend om het duiken. In totaal heb ik 5 dagen op Flores besteed en in die 5dagen heb ik wel 9keer gedoken in het gebied vlakbij de Komodo eilanden. Hier heb ik zeeschildpadden gezien, white tip en black tip reefsharks, de schattige nemo clownvissen gezien. Maar de belangrijkste reden dat ik daar gedoken heb is omdat de kans groot is om Manta Ray's te kunnen spotten! Tijdens de 9keer duiken heb ik er 5 gezien. Zelfs één die vlak boven mijn hoofd zwom. Zo gaaf en zo mooi hoe zij bewegen! Heel rustig en heel sierlijk! Mocht je niet weten wat een Manta Ray is, het is een rog soort met een spanwijdte van 6meter!

Australië

Na 6 maanden gereisd te hebben door Azië is het tijd om naar Australië te gaan! In Australië ontmoet ik een vriendin van thuis, Suzan, waar ik 3,5 week mee zal reizen. Eenmaal aangekomen in Australië merk ik echt dat ik weer in de Westerse wereld ben, geen mooie rijstvelden, geen hostels waar je voor 3euro kan overnachten, geen maaltijden voor 2 euro en geen Aziatische mensen. Maar tijd om volledig te kunnen acclimatiseren  is er niet, aangezien we een druk programma hebben om zoveel mogelijk van Australië te kunnen zien. Zo hebben een leuk avontuur gehad op het mooie Fraser Island waar we met een 4wheel drive over het strand hebben kunnen cruisen. Dit was ook de eerste ervaring waar het stuur aan de rechterkant zit. En niet alleen het stuur, maar ook de plek van de richtingaanwijzerhendel is veranderd. Die zit namelijk op de plek waar in Nederland de hendel van de ruitenwisser zit. Eenmaal gewend, was het heerlijk om over het zand te cruisen.

Walvissen

Iets wat hoog op ons lijstje stond was om walvissen te spotten en wat een geluk, het walvissen seizoen aan de oostkust is tot november! De beste plaats om dit te kunnen doen was in Hervey Bay. We hebben een tour geboekt van een halve dag en hebben wel 4 walvissen gezien! Zo groot en mooi! Er was zelfs een moeder met haar kalf die eerst 20min op afstand om de boot zwom, alsof ze probeerde te kijken of wij wel te vertrouwen waren. Daarna kwam ze steeds dichterbij en maakte ze een sprong uit water, zo gaaf!! Haar kalf deed ook wat kunstjes voor ons!

Mooiste strand ooit

Na ons geweldige walvissen avontuur hebben we een 4daagse boottocht gedaan over The Great Barrier reef. Dit keer wel met een hele mooie en veilige catamaran ;-). Op het Great Barrier reef was er de mogelijkheid om te snorkelen en om te duiken. Die kans wilde ik wel pakken natuurlijk! In totaal heb ik 2 gedoken, het reef was heel erg mooi, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het duiken in Indonesie toch net wat gaver vond! Misschien heeft dit ook wel te maken met het feit dat het in Indonesie 1: goedkoper was en 2: omdat je max een uur onder water, ipv 30 min als in de Great Barrier reef. Buiten dit was het zeker een hele gave ervaring!!! Wel hebben we meerdere keren gesnorkeld en dat was ook onwijs mooi! We hebben een tour gemaakt naar The White Haven Beach op de Witsunday's. Ik hoop dat de hemel er zo uit ziet, want dit was werkelijk waar prachtig mooi!! Met zand zo wit en zacht als poedersuike!

Sydney

Na onze mooie avoturen in de natuur was het tijd om weer naar de de grote stad te gaan, namelijk Sydney! De eerste dag hebben we gelijk The Opera House bezocht. Zo gaaf en ook wel raar om daar voor te staan. In Sydney heb ik contact opgenomen met Diana, de vrouw die ik op Bali heb ontmoet tijdens de kookcursus. Twee dagen later zaten we bij hun aan de keukentafel voor een 'small dinner'. Nou, ze heeft alles uit de kast getrokken voor een heerlijke 3gangenmaaltijd! Het was zo een gezellige avond en ook zo leuk om eens een kijkje te nemen in een Australisch huis. Ik heb aan haar moeten beloven dat, wanneer ik weer in Sydney ben, ik haar weer moet contacteren. "Er staat altijd een bed je voor je klaar"

Blue Mountains

Op 2 uur afstand met de trein heb je een groot gebied wat beslaat uit één miljoen hectare met hoge wouden, zandsteenkliffen, ravijnen, watervallen en bushland. Hier hebben we 2 dagen besteed waar we mooie bushwalken hebben gemaakt en watervallen hebben bezocht. Een populaire berg in The Blue Mountains is The Three Sisters. Dit zijn 3 grote zandstenen wat in de loop der duizenden jaren is gevormd. Errug mooi!

Melbourne en Great Ocean Road

De volgende dag stapten we we op de trein terug naar Sydney Airport om het vliegtuig naar Melbourne te nemen. In de Lonely Planet en ook op het internet had ik gelezen dat Melbourne bekend staat om de street art. Het staat net zoals Berlijn en New York in de top 5 van artiristieke steden. Iets wat ik zelf wel interessant vind. Dit hebben we dan ook opgezocht. Er zijn verschillende smalle straatjes welke versierd zijn met grafiti kunstwerken. Je kan geen enkel plekje op de muur ontdekken waar geen grafiti op zit. Ook zie je veel straatmuziekanten, waar veel aandacht aan wordt besteed door voorbijgangers. Soms staan er wel tientallen mensen in een kring om de muzikanten heen. Vlakbij Melbourne ligt de Great Ocean Road, een mooie weg langs de kustlijn van Australie met uitzicht op mooie rotsformaties welke in miljoenjaren tijd zijn ontstaan. Een bekende rotsformatie zijn de 12 apostellen en de Loch Ard Gorge. Onderweg stopten we op een plek waar je koala's in het wild kon spotten. En jawel, we hebben er 3 gespot hoog in de bomen. Wist je dat koala's wel 20 uur per dag slapen en de overige 4uur alleen wakker worden om te eten en om te paren? Ook zijn we naar een park geweest waar kangaroos en walibi's rond lopen. Voor 2 dollar kon je een bakje voer kopen om ze eten te geven. Ze aten gewoon uit je hand, heel schattig!

Pinguin Parade

Tijdens de Great Ocean Road zijn we naar Philip Island geweest welke bekend staat om de pinguin parade. Hier leven 's werelds kleinste pinguin. Na zonsondergang komen iedere dag duizenden pinguins uit zee om een rustplaats te vinden voor de nacht. Wij als toerist kunnen dit spektakel vanuit de tribune, welke speciaal op het strand is gemaakt, bewonderen. Eerst komen ze uit het water en waggelen over het strand naar het vaste land, hier gaan ze op zoek naar 'huisje' waar hun kinderen al hongerig op ze zitten te wachten. Eenmaal op het vaste land, zijn er voor de toeristen speciale platforms gebouwd waar je op kan staan om ook de weg die de pinguin aflegd naar zijn holletje te volgen. Je hoort wanneer er een pinguin thuis is gekomen, omdat op dat moment kuikens beginnen te piepen van blijdschap. Eigenlijk is het gewoon een grote toeristische attractie, opzich leuk om gezien te hebben.

Verjaardag

Voor het eerst heb ik mijn verjaardag buiten Nederland gevierd en dan wel aan de andere kant van de wereld en dan ook met een vriendin uit Nederland! We hebben een lekkere high tea gehad in een heel schattig theehuisje.

Afscheid

Na 3 weken samen met Suzan samen gereisd te hebben werden onze wegen gesplist en was het tijd om afscheid te nemen. Suzan is eerst nog naar het midden van Australie gegaan voor de Great Ayers Rock en daarna is ze weer terug naar Nederland gevlogen. We hebben een hele gezellige tijd samen gehad en het was echt weer een beetje wennen om weer alleen te zijn.

Uit logeren

Een paar dagen na ons afscheid ben ik terug naar Sydney gegaan en ben ik mijn afspraak nagekomen om Diana een bericht te sturen. Ik kreeg gelijk een mail terug dat ik welkom was en dat ik bij hen moest komen logeren en nee, ze wilde er geen vergoeding voor hebben. In totaal heb ik van donderdag tot dinsdag daar overnacht en het was zo fijn om weer even een 'huis' te hebben met een eigen kamer en bed :)

Trick or Treat

Tijdens mijn verblijf bij Ron en Diana was het op 31 oktober Halloween. Sinds kort wordt het in Australie net zoals in Amerika groot gevierd. De twee kleinkinderen van Diana en Ron gingen dan ook de straat op voor trick or treat en ik mocht gezellig mee. Ik wist niet wat ik zag, huizen helemaal versierd met pompoenhoofden, spinnenrag, skelleten en overal op straat zag je kinderen verkleed rondlopen met een emmertje om snoep te verzamelen. Ik zeg, dit moeten we in Nederland ook maar eens gaan doen!

Volgend avontuur

Na een heerlijk en gezellig lang weekend bij Diana en Ron overnacht te hebben is het klaar voor mijn volgend avontuur, namelijk: NIEUW ZEELAND! Tijdens mijn reis in Australie ben ik een Nederlands meisje tegengekomen (Rosa) die graag naar Nieuw Zeeland wilde begin november, alleen had ze nog geen reisgenootje. Ikzelf had hetzelfde idee, dus toen hebben we tegen elkaar gezegd: Waarom gaan we dan niet samen reizen! Ondertussen is er nog een ander Nederlands meisje bijgekomen (Rachel). Gisteren in Auckland aangekomen en vandaag hebben we een auto gehuurd, tent gekocht met alle benodigheden en morgen beginnen we aan onze 6 weekse tour door Noord en Zuid Nieuw Zeeland! ZIN IN!!!!

1. Endine:
    Lieve Wieke,

Wat een avontuur allemaal helemaal jaloers :) vind het echt geweldig dat je dit doet en durf hihihi
    Ik geniet van je verhalen

Nog heel veel reis plezier!!!

Lief Endine
  2. Jolande:
    5 november 2014
    Wat een mooie reis, prachtig. Heerlijk om over je avonturen te lezen. Genieten!
  3. Marjo:
    5 november 2014
    Hallo Wieke, leuk om dit verslag te lezen, ik moest gelijk denken aan onze reis, 3 jaar geleden naar Bali, daar hebben Rinus en ik ook gesnorkeld en gedoken, wat een belevenis is dat daar he, dat prachtig gekleurde koraal en die vissen zoooo mooi.
    Nu veel plezier in Nieuw Zeeland. En al kom je mijn tante Tini tegen in Oakland doe ze dan maar de groeten.
    Mooie reis verder, lfs van Marjo en Rinus.
  4. Christien:
    5 november 2014
    Jee, Wieke wat maak je een hoop leuke dingen mee. En het houdt maar niet op! Heel veel plezier ook in Nieuw Zeeland

Liefs van ons allemaal
  5. Toke:
    5 november 2014
    Ongelofelijk Wieke, wat zie en beleef je veel; als je dit leest krijg je ook een indruk van de andere kant van deze wereld. Bewaar al deze verhalen ook maar goed. Dan zal je er zelf zeker later steeds van kunnen genieten.
  6. Coralien:
    5 november 2014
    Hi lieverd, wat weer een geweldig verhaal ik verbaas me er telkens over dat je zoveel meemaakt en zoveel bizondere en mooie dingen ziet en leuke mensen onderweg ontmoet.
    Ben weer erg nieuwsgierig naar je belevenissen in Nieuw Zeeland , kijk alweer uit naar je volgende blog.
    Veel kampeerplezier en een dikke kus liefs mam
  7. Atie de Waard:
    9 november 2014
    Hoi Wieke, wat een mooie verhalen en belevenissen. Veel plezier in New Zeeland!
  8. Malika:
    14 november 2014
    Die kop thee was bij mij een hele maaltijd waar ik eigenlijk niet zo veel van geproefd heb omdat ik helema in je verhaal zat :p wat geweldig!! Heeeel cool!!
    Xx
  9. Thomas:
    14 november 2014
    Leuk Zus! Wat een verhaal, de thee is op!
    Nu Nieuw Zeeland voor nieuwe avonturen, ik hoop ze snel te lezen of te horen als je weer in de bewoonde-wifi-wereld bent!

Dikke kus, ook van Lenn, Nora en Vick
  10. Eveline:
    18 november 2014
    Veel plezier weer en nog Wieke!! Het blijft heerlijk om al je verhalen te lezen! Liefs Eveline